Bu Fıkıh kaidesidir ; "Yazı söz gibidir" (El-Mugni Şerhul Kebir c: 11 s: 326) Ama bu sadece bu kaideyle sınırlı değildir. Kur'an ve Sünnette buna delil vardır.
Kur'an'da bunun delili; Bilindiği gibi Yemen'deki Seba devleti, melike Belkıs tarafından idare edilmekteydi. Belkıs'ın Müslüman oluşu Hz. Süleyman (as)'ın, Rahman ve Rahim olan Allah (cc)'ın adıyla başlayan mektubuyla gerçekleşmiştir. "Kıssa"(Neml, 20-44)
Rasulullah (sas) Fiili sünnetinde delil yolladığı Teblig ettiiği mektuplardır; Bunlardan bazıları Neccaşi, mısırda mukavkıs, bizans imp.heraklıus, iran imp kisra, uman meliklerine, el ahsa valisi el münzir'e... Yazının söz hükmünde olduğu Fıkıh kuralı, İmamların sözleri, Kur'an ve Rasulullah (sas) fiili olan hadisler ile ispatlıdır.
Abdurrahman el-Cezeri yazının söz gibi olup olmadığı konusunda şöyle demektedir:
Hanefiler: Yazının iki şart dahilinde söz gibi sayılabileceğini söylemişlerdir. Bunlardan ilki yazının sabit olmasıdır. Yani yazı kağıt ya da tahta gibi bir şey üzerine yazılmalıdır ve okunaklı olmalıdır. Aksi takdirde o yazıya itibar edilmez. Diğer şart ise adresinin belli olması lazımdır. Yani bunu şu kadına yazıyorum şeklinde yazının kime yazıldığı bilinmelidir. Aksi takdirde talak vâki olmaz.
Malikiler;yazı talaka sebeptir. Kim "Ben karımı boşadım" diye yazarsa boşanmış olur demişlerdir.
Şafiler; Yazı ile boşanmak ancak şu üç şart dahilinde mümkün olur.
Birincisi; Yazı niyet ile birlikte olmalıdır. Niyet olmaksızın boşanma gerçekleşmez.
İkincisi; Üzerine yazı yazılan şeyin sabit olması (kağıt gibi) gerekir.
Üçüncüsü ise; koca bunu kendisi yazmalıdır. Aksi takdirde boşanma vâki olmaz.
Hanbeliler; Yazının su üzerine veya havaya olmaksızın sabit bir madde üzerine yazılması halinde boşanmanın gerçekleşeceğini söylemişlerdir (Dört Mezheb Fıkhı, 4/289)
Şafiilerin durumu AllahuAlem. Lakin bu yapılan sözleşmeler mutlaka tahrif edilmelidir. Yani ; sözleşmenin içinde "İslam'ın aslını bozacak" küfür sözü bulunur ve buda Tahrif edilmeden, İçinde küfür sözünün olduğunu bilerek veya bilmeyerek imzalamak veya başkasına imzalatmak veya buna rıza göstermek, duruma göre el, dil ve kalple olmak üzere bunlardan biriyle reddetmemek küfürdür.Bu konu islam'ı direkten ilgilendirdiği için kişinin cehaletide mazaret degildir. En iyisini Allah bilir.